arvid@sifo.no

Søk:

29.06.2015

Kommersialisering og oppvekst

Rapport: Barn og unge om kropp, kjøpepress og reklame

Barn og unge er opptatt av å ha en sunn og slank kropp, flertallet opplever ikke et press på å ha det nye og fineste og dyreste – og flertallet føler heller ikke at reklame får dem til å mase for å få ting. Men data fra SIFO viser også at det er forskjeller, mellom jenter og gutter, ulike aldersgrupper og for barn som bor i ulike deler av landet.

Les mer

26.06.2015

Barn på smarttelefon og nettbrett

- ny SIFO rapport

Foreldre gjør mye praktisk for å styre barnas bruk av smarttelefon og nettbrett, men ønsker flere råd om hvordan. En ny undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) beskriver sammenhengen mellom barns tilgang til smarttelefoner og nettbrett og barnas mediebruk og spilladferd.

Les mer

26.06.2015

Forebygging er best

– Å tro at vi kan resirkulere oss ut av en situasjon der vi overproduserer ubrukelige ting, er naivt. Det er gjennom å forhindre at avfall oppstår, at vi kan utrette mest, sier forskere fra Statens institutt for forbruksforskning. 

Les mer

19.06.2015

Bekvemmelig, men lite effektiv miljøpolitikk

Kronikk av SIFO-forskerne Torvald Tangeland og Gunnar Vittersø

Miljøpolitikere ønsker at grønne innovasjoner skal få oss ut av miljø- og klimakrisen

 

Les mer

17.06.2015

Forbrukstrender

Nytt fra SIFO Survey

→ Betaling med mobiltelefonen

→ Uformelt matmarked

→ Økologisk mat

→ Merkevarer til barn

→ Miljø og teknologioptimisme

→ Kjøp av tjenester til hjemmet

→ Drosjemarkedet

→ Lokale og norske produkter

 

Les mer

Nyhetsarkiv Pressemeldinger
SIFOs Referansebudsjett
Tall om forbruk
→ SIFO Survey
SIFO (Org.nr: 971 036 885) Postboks 4682 Nydalen, 0405 Oslo - Sandakerveien 24 C, Bygg B
tlf: 22 04 35 00 - faks: 22 04 35 04 sifo@sifo.no - Informasjonssjef: Berit N. Fjeldheim